Skip to main content

Berta en Hendrik van Steenpoorte – Gepensioneerd

Familiebezit heringericht: een duurzame nalatenschap voor de toekomst

Voor ons waren al van oudsher veel zaken geregeld, omdat wij familiebezit hebben waar al jaren voor gezorgd moet worden. Echter, nu onze kinderen ook al weer opgroeiende kleinkinderen hebben, vonden wij het verstandig om een aantal zaken en geldstromen anders te gaan inrichten.

Bertha was wel een aanpakker en Hendrik uiteindelijk ook, er moest wat geregeld worden.
Het had vooral te maken met het feit dat de oudste van ons gezin al jaren geleden een deel van de taken van ons familiekapitaal en de zorg daarvoor had overgenomen. Maar er was nog altijd ons persoonlijk kapitaal, wat daar los van staat.

Zoals bijvoorbeeld ons vakantiehuis in Frankrijk, waar ook een wijngaard bij hoort. De wijngaard wordt verpacht aan een wijnboer uit de omgeving. Onze kinderen hadden laten weten dat zij daar niet naar omkijken en er ook geen behoefte aan hebben.

Wij, mijn man en ik, moesten daar iets voor bedenken. Wij kwamen zelf ook bijna niet meer in dat vakantiehuisje. Alle bezit is ook zorg, dat weten wij al jaren. Dus, met pijn in ons hart, hebben wij het huisje vlak aan de Dordogne te koop gezet en met de wijnboer overeengekomen dat hij de wijngaard voor een vriendenprijs zou overnemen.

Deels zit dat geld nu in een fonds voor kinderen met een leerachterstand om hen financieel te ondersteunen, en een ander deel is als legaat ondergebracht bij een goed doel. Wij zijn dankbaar voor de oplossing. Voor ons was het toch een beetje gevonden geld en zo kwam dat toch nog goed terecht.

Het lijkt een hele lijst van zaken, maar dat viel reuze mee. Het Plan van Aanpak van Schenkingswijzer, wat wij eerst hadden goed gekeurd uiteraard, was ook meteen de leidraad.
We waren dolblij dat wij onze kinderen hier niet mee lastig hebben hoefde te vallen. Het zijn schatten van kinderen en aangetrouwden, daar niet van, maar soms is het beter hen niet overal mee te laten bemoeien.

Alle stappen zorgde ervoor dat de schenkingen juridisch correct en efficiënt worden vastgelegd volgens de Nederlandse wet. Ook verstandig, geen geduvel achteraf.

Van raad naar daad

Hieronder de actielijst van het Plan van Aanpak van Schenkingswijzer. Voor ons was het toch een beetje gevonden geld en zo kwam dat toch nog goed terecht.

1. Inventariseer Bezittingen en Behoeften
– Maak een lijst van al het persoonlijke en familiebezit.
– Bepaal wat je wilt schenken en aan wie.

2. Coaches van Schenkingswijzer inschakelen:
– Een vermogensbeheerder voor financieel advies
– Een coach voor advies over schenkingen aan goede doelen
– Makelaar met verstand van verkoop in het buitenland
– De fiscale belastingadviseur coach van Schenkingswijzer
– Onze bevriende notaris inschakelen

3. Waardebepaling
– Laat het vakantiehuis en de wijngaard officieel taxeren om de marktwaarde vast te stellen.
– Bepaal de waarde van de schenkingen aan goede doelen.

4. Verkoop van Bezit
– Zet het vakantiehuis te koop en sluit een verkoopovereenkomst met de koper.
– Sluit een verkoopovereenkomst met de wijnboer voor de wijngaard.

5. Opstellen Schenkingsplan
– Werk samen met de vermogensbeheerder en goede-doelen coach om een gedetailleerd schenkingsplan op te stellen.

6. Notariële Aktes
– Laat een notaris schenkingsakten opstellen voor de schenkingen aan de goede doelen.
– Zorg dat de notaris de verkoop van het vakantiehuis en de wijngaard officieel vastlegt.

7. Fiscale Zaken
– Informeer de Belastingdienst over de schenkingen en vraag eventueel advies over fiscale voordelen.
– Betaal eventueel verschuldigde schenkbelasting binnen de wettelijke termijnen.

8. Fonds en Legaten
– Sticht een fonds voor kinderen met leerachterstand en zorg voor een beheerstructuur.
– Zorg dat het legaat juridisch goed is vastgelegd en dat de goede doelen op de hoogte zijn van de schenkingen.

9. Documentatie en Communicatie
– Bewaar alle documenten zoals verkoopovereenkomsten, notariële aktes, en schenkingsplannen op een veilige plaats.
– Informeer alle betrokken partijen (kinderen, kleinkinderen, goede doelen) over de beslissingen en regelingen.

10. Evaluatie en Aanpassing
– Houd regelmatig contact met de vermogensbeheerder en de goede-doelen coach om het schenkingsplan te evalueren en waar nodig aan te passen.

Zet de eerste stap

Sta er niet alleen voor in moeilijke tijden

Neem vandaag nog contact op met een Schenkingscoach van Schenkingswijzer en laat ons u ondersteunen met raad én daad.

Contact